Menu

IASI: 0232 206 180 | 0752 245 226

BRAILA: 0339 110 802 | 0745 399 196

Obezitatea la copii

Atenția la starea de sănătate și greutatea femeii înainte de conceperea copilului poate conduce la reducerea șanselor de obezitate la viitorul copil. 

La fel, alimentația sănătoasă în timpul sarcinii poate avea un impact pozitiv asupra alegerilor alimentare de pe parcursul vieții ale copilului. Pentru un start sănătos al celui mic, Organizația Mondială a Sănătății recomandă alăptarea exclusivă în primele 6 luni.

În cazul în care copilul este supraponderal sau obez, factorii cei mai eficienți în atingerea și menținerea unei greutăți normale sunt alimentația sănătoasă și mai multă activitate fizică.

Cum poate fi ajutat copilul supraponderal sau obez?

Părinții să fie un model de alegeri sănătoase: nu este de neglijat influența obiceiurilor alimentare sau a celor legate de mișcare ale părinților asupra copiilor. Dacă mama sau tatăl cu greutate peste cea dorită sunt în situația de a face pași concreți pentru a slăbi, efortul lor îl va motiva pe copil să facă același lucru.

Prin implicarea întregii familii, făcând o prioritate din a mânca sănătos, subliniind totodată importanța ca fiecare din familie să fie activ din punct de vedere fizic. Astfel, copilul supraponderal nu se va simți stigmatizat.

Părinții joacă un rol crucial în a-și ajuta copiii obezi să se simtă iubiți și capabili să își controleze greutatea. Dacă ai un copil obez, folosește fiecare oportunitate pentru a-i consolida încrederea în sine. Nu te feri să discuți despre sănătate și mișcare, însă ia în calcul faptul că există posibilitatea ca un astfel de subiect să fie perceput de copil ca o insultă. Vorbește copilului tău în mod deschis, direct, fără a fi critic și fără a-l judeca.

Totodată, ia în calcul următoarele:

Evită să vorbești despre greutate. Comentariile negative despre propria greutate, a altcuiva sau a propriului copil îl poate răni pe acesta, chiar dacă vorbele sunt bine intenționate. Criticile privind greutatea pot conduce la o imagine de sine scazută. În schimb, adu în discuție mâncatul sănătos.

Descurajează dietele stricte și săritul peste mese. Încurajează și sprijină alimentația sănătoasă și tot mai multă activitate fizică.

Remarcă și apreciază eforturile copilului tău. Sărbătorește fiecare mic progres, însă nu fă din mâncare o recompensă. Alege alte căi de a marca realizările copilului, precum a merge la un joc de bowling sau la joacă într-un parc.

Vorbește cu fiul ori fiica ta despre emoțiile sale. Ajută-ți copilul să găsească alte căi de a-și gestiona emoțiile, evitând mâncatul impulsiv.

Oferă sprijin copilului să se concentreze pe scopurile pozitive. De exemplu, subliniază faptul că acum poate să alerge sau să mergă cu bicicleta pentru mai bine de 20 minute fără a obosi.

Ai răbdare. Realizează faptul că o concentrare prea intensă asupra greutății și obiceiurilor alimentare ale copilului poate reprezenta o presiune prea mare pe umerii acestuia, făcându-l mai predispus la a mânca mai mult sau a dezvolta o tulburare alimentară.

Indiferent dacă fiul tău ori fiica ta este pe punctul de a fi supraponderal sau are în prezent o greutate potrivită, poți lua măsuri pentru a te asigura că lucrurile sunt pe drumul cel bun:

  1. Limitează consumul copilului de băuturi îndulcite cu zahăr
  2. Pune-i la dispoziție fructe și legume din belșug
  3. Mâncați în familie cât mai frecvent posibil
  4. Limitează mâncatul în locațiile tip fast-food
  5. Ajustează porțiile din farfurie în funcție de vârstă
  6. Limitează privitul la TV sau la alte tipuri de ecrane

Totodată, asigură-te că fiul tău ori fiica ta beneficiază de un consult medical cel puțin o dată pe an, pentru a depista la timp eventualele semne ce indică riscul copilului de a deveni supraponderal.

 

Altele din această categorie: « Ziua Mondială a Inimii Sănătatea mintală »
▲ SUS